Ilmailumuseo on tuomassa Junkers Ju 52 -matkustajakoneen nostalgiamatkalle Kaivopuiston lentonäytökseen
Suomen Ilmailumuseo on tehnyt alustavan varauksen sveitsiläisen JU-AIRin 1930-luvun Junkers Ju 52/3m -matkustajalentokoneen tuomiseksi Kaivopuiston lentonäytökseen. Siirtolennoille Zürichistä Berliinin ja Tukholman kautta Helsinkiin ja takaisin myydään lippuja. Junkersilla lennetään myös maisemalentoja Helsingissä. Suomalaiseenkin ilmailuhistoriaan keskeisesti vaikuttaneen saksalaisvalmisteisen matkustajakoneen historiallinen vierailu toteutuu, mikäli alustavia varauksia lennoille saadaan riittävästi.
JU-AIRilla on sveitsiläinen lentoyhtiötoimilupa ja se operoi neljää lentävää Junkers Ju 52 -lentokonetta. Ilmailumuseolle varattu kone HB-HOT oli 1980-luvun vaihteeseen saakka Sveitsin ilmavoimien käytössä. Koneen kotikenttä on Dübendorfissa.
Lentävät Junkers Ju 52 -koneet ovat nykyään harvinainen näky Keski-Euroopan ulkopuolella. Suomessa konetyyppi vieraili edellisen kerran vuonna 2005.
1930-luvun lentoliikenteen työjuhta
Saksalainen, kolmimoottorinen Junkers Ju 52/3m -lentokone eli ”Tante Ju” (”Täti Ju”) kehitettiin 1930-luvun alussa. Konetyyppi oli suosittu matkustajakone 1930-luvun Euroopassa – erityisesti saksalaisella Luft Hansa -lentoyhtiöllä oli laivueessaan kymmeniä Junkerseja. Koneita käytettiin myös sotilaskäyttöön, kuljetuskoneina ja jopa pommikoneina – muun muassa Espanjan sisällissodassa ja toisessa maailmansodassa.
Suomalainen Aero Oy (nykyinen Finnair) teki alkuvuosinaan tiivistä yhteistyötä Junkers-lentokonevalmistajan kanssa. Vuonna 1931 yhtiö osti ensimmäisen Ju 52 -koneensa, yhtenä ensimmäisistä ulkomaisista lentoyhtiöistä. Uutuuskone lensi jo yli 200 kilometriä tunnissa, ja edistyneen mittarivarustuksensa vuoksi sillä voitiin lentää huomattavasti aiempaa huonommissa sääolosuhteissa. Junkersin aiempien konetyyppien tavoin matkustamo oli sijoitettu kokometallisen rungon sisälle, ja uutuutena koneessa oli myös umpinainen ohjaamo. Matkustajia koneeseen mahtui jo toista kymmentä.
Aeron Ju 52 -koneet palvelivat 1930-luvulta 1940-luvulle. Ne näkivät lentoliikenteen siirtymän vesilentosatamista maakentille, ja liikennöivät läpi raskaiden ja vaarallisten sotavuosien. Välirauhan aikana, kesällä 1940, konetyyppi oli osallisena kenties suomalaisen lentoliikenteen historian dramaattisimmassa välikohtauksessa. Tallinnasta Helsinkiin palaamassa ollut OH-ALL ”Kaleva” joutui kahden neuvostopommikoneen alasampumaksi.
Sotien jälkeen Yhdysvaltojen armeijalta hankitut Douglas DC-3 -koneet korvasivat loppuun lennetyt Junkersit. Kaikkiaan Aerolla oli käytössään viisi Ju 52 -konetta, joista viimeisin poistui yhtiön käytöstä vuonna 1949.
Junkers-lentojen lisätiedot ja tiedustelut: http://ilmailumuseo.fi/junkers/
Lentonäytöksen esiintyjistä ja muusta päivittyvästä ohjelmasta tiedotetaan Ilmailumuseon verkkosivuilla: http://ilmailumuseo.fi/kaivari/ sekä tapahtuman Facebook-sivulla: https://www.facebook.com/kaivariairshow/
Lehdistökuvat: https://www.flickr.com/photos/ilmailumuseo/collections/72157679958921056/
Kaivopuiston lentonäytös on Suomen Ilmailumuseon järjestämä ilmailun suurtapahtuma. Lentonäytös lennetään Helsingin edustalla perjantai-iltana 9.6.2017. Näytöksen esiintyjinä nähdään niin ilmailun klassikoita kuin nykypäivän ja tulevaisuudenkin koneita. Lentonäytös on osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa. Tapahtuma levittäytyy maalle, merelle ja ilmatilaan. Tapahtuman yhteistyökumppaneita ovat muun muassa Finavia, SEK, Suomen Ilmailuliitto ja Vantaan kaupunki.
Lisätietoja:
Valeri Saltikoff, näyttelypäällikkö, Suomen Ilmailumuseo
p. 044 062 6252, valeri.saltikoff@ilmailumuseo.fi
Suomen Ilmailumuseo on valtakunnallinen erikoismuseo, joka ylläpitää Suomen laajinta ilmailuaiheista kokoelmaa. Museon kokoelmien painopisteenä on Suomen ilmailu ja suomalaisten suunnittelemat tai käyttämät lentokoneet. Ilmailumuseo on aktiivinen ja elämyksellinen kansainvälisen tason museokohde. Museo sijaitsee hyvien liikenneyhteyksien varrella Vantaan Aviapoliksessa. Ilmailumuseota ylläpitää Suomen Ilmailumuseosäätiö.
LÄHDE LENTOON!